Хто така контактна особа

Контактна особа при кредиті: хто це і навіщо потрібна?

При поданні заявки на банківський кредит або позику від небанківської кредитної організації позичальнику необхідно внести в анкету інформацію про контактну особу. Це обов’язкова вимога, без якої заявка не буде надіслана на розгляд. У цій статті поговоримо про те, хто така контактна особа, навіщо її потрібно вказувати та які її обов’язки у договорі кредитування.

Зміст:

  1. Контактна особа — хто це і навіщо потрібно?
  2. Що потрібно знати позичальнику
  3. Продзвін контактних осіб при оформленні кредиту
  4. Дзвінки контактним особам у разі прострочення
  5. Контактна особа — не поручитель
  6. Що робити, якщо вас турбують через борги іншої особи

Контактна особа — хто це і навіщо потрібно?

Контактна особа — це близька позичальнику людина, з якою за необхідності може зв’язатися кредитна організація для перевірки та уточнення зазначеної в анкеті на кредит інформації. Крім того, контактна особа необхідна для передачі інформації позичальнику у разі, якщо він перестане платити та почне ігнорувати дзвінки від кредитора.

Найчастіше в якості контактних осіб вказують родичів або близьких друзів. Також припустимо вказівку контактів колег. Головне, щоб людина регулярно спілкувалася з позичальником і володіла інформацією про її життєву ситуацію та фінансове становище.

Щоб залишити ПІБ та телефон контактної особи, не потрібно заручатися її згодою. Непоодинокі випадки, коли контактна особа навіть не здогадується, що її контакти потрапили до баз банків і кредитних організацій.

Що потрібно знати позичальнику

Для деяких клієнтів прохання вказати контактну особу для зв’язку стає повною несподіванкою і вони починають судомно думати, чиї контактні дані можна вказати в кредитній заявці.

Щоб цього не сталося, краще подумати про це заздалегідь, поки ви ще не прийшли до офісу кредитора чи не почали заповнювати анкету онлайн. Обираючи людину, чий контакт ви вкажете в анкеті, варто пам’ятати що:

  • контактній особі можуть зателефонувати при розгляді заявки на отримання позики та інформація, яка буде ним озвучена, може вплинути на результат розгляду;
  • у разі прострочення та ігнорування дзвінків від кредитора, останній може зателефонувати контактній особі та поінформувати її про прострочення, що може мати негативний психологічний момент для позичальника;
  • якщо прострочення затягнеться і борг буде перепродано колекторському агентству, контактна особа може страждати від систематичних дзвінків колекторів, а в деяких випадках навіть зіштовхнутися з погрозами та вимогами погасити борг за позичальника.

У разі оформлення позики в кредитній організації, дзвонити контактним особам, швидше за все, ніхто не буде. А от якщо ви оформляєте кредит чи кредитну картку в банку, то краще заздалегідь попередити людей про можливий діалог.

Продзвон контактних осіб при оформленні кредиту

В анкеті будь-якого банку чи кредитної організації обов’язковим є поле, де потрібно вказати контактну особу при кредиті. Ця інформація є надзвичайно важливою, тому що за її допомогою кредитор може отримати більш реальну та об’єктивну картину щодо позичальника. Те, що буде вказано контактною особою, звірятиметься з тими даними, що були зазначені в анкеті.

Приклад ситуації:
Руслан подав заявку на кредит у банк, але промовчав, що проживає в орендованій квартирі (а це регулярні щомісячні витрати, що скорочують бюджет). Як контактна особа надав номер своєї мами. Їй зателефонував співробітник банку та в діалозі з ним вона повідомила, що син винаймає житло. Таким чином розкрився обман і у видачі кредиту було відмовлено.

Якщо ви вказуєте телефони контактних осіб, обов’язково попередьте їх про можливий дзвінок з банку, щоб він не став для них несподіванкою. Також повідомте, що їм можуть бути задані питання про вас, ваше працевлаштування та фінансовий стан.

Дзвінки контактним особам у разі прострочення

Часто люди дізнаються, що їх було вказано як контактну особу в кредитному договорі України, коли їм телефонують і повідомляють, що їхній родич чи знайомий перестав платити за кредитом. І хоч згідно із законом банкам та кредитним організаціям заборонено розголошувати фінансову інформацію про клієнта, ці норми постійно порушуються.

У разі прострочення боржники починають ігнорувати дзвінки від кредитора або змінюють свій номер телефону, щоб уникнути неприємної розмови. Тоді під удар потрапляють контактні особи:

  1. Можливі регулярні дзвінки та SMS з проханням надати контакти позичальника або поінформувати його про прострочення. Якщо стягненням займаються “сірі” колектори, вони можуть тиснути на контактну особу і змушувати її сплатити борг замість позичальника.
  2. Якщо контактною особою є родич похилого віку, то колектори, знаючи психологію таких громадян, можуть підштовхувати їх вносити платежі замість позичальника. І, як показує практика, це часто вдається.

Регулярні дзвінки від колекторів можуть негативно позначитися на взаємовідносинах між позичальником та наданим їм контактними особами. А в деяких випадках, позичальник навіть може отримати “по шапці” від родича.

Контактна особа – не поручитель

Багато людей помилково вважають, що контактна особа в договорі кредитування прирівнюється до поручителя і має нести фінансову відповідальність перед банком або кредитною організацією. Особливо часто така помилка зустрічається серед людей похилого віку. Але це докорінно не так.

Контактна особа — це лише канал для зв’язку із позичальником. Така людина нічого не підписувала, нічого не позичала у банка і, відповідно, нічого йому не винна.

Що робити, якщо вас турбують за чужим обов’язком

Подібні ситуації трапляються повсюдно. У випадку, якщо вас турбують за чужим обов’язком, при цьому ви не фігуруєте в кредитному договорі як поручитель, потрібно виконати такі дії:

  • дізнатися, з якого банку чи кредитної організації надходять дзвінки, після чого зателефонувати на їхню гарячу лінію або звернутися безпосередньо до відділення, де написати заяву з проханням припинити дзвінки;
  • подати скаргу до НБУ, прикріпивши детальний опис про ситуацію, що склалася і, при можливості, запис телефонних дзвінків;
  • звернутися до поліції, якщо дзвінки переростають у погрози вам чи вашим близьким людям.

Насамкінець хочеться відзначити, що підходити до процесу оформлення онлайн кредиту необхідно з повною відповідальністю, ретельно зваживши свої фінансові можливості. А якщо у вас виникли тимчасові фінансові труднощі, що не дозволяють вносити платежі по кредиту, обов’язково проінформуйте про це свого кредитора і він обов’язково допоможе знайти вихід із ситуації, наприклад, запропонувавши реструктуризацію або рефінансування заборгованості.