Що таке чарджбек

Сергій передплатив трьохмісячну підписку на онлайн-сервіс перегляду фільмів і серіалів. І хоча у налаштуваннях особистого кабінету він прибрав позначку «Автоматично продовжувати передплату», онлайн-сервіс все одно списав грошові кошти з картки за наступний період. Від друзів Сергій дізнався, що повернути гроші можна через банк, скориставшись послугою чарджбек.

Зміст:

  1. Що таке чарджбек і як він працює
  2. В яких випадках можна повернути гроші за допомогою chargeback
  3. Як повернути помилково перераховані гроші на чужу карту за допомогою послуги чарджбек
  4. У яких випадках можуть відмовити в поверненні грошей через чарджбек

Що таке чарджбек і як він працює

Чарджбек — це спеціальна процедура, що дозволяє оскаржити транзакцію по карті, з якою не погоджується її користувач. До неї вдаються тоді, коли продавець і покупець не змогли самостійно врегулювати розбіжності, що виникли в процесі повернення коштів за покупку того чи іншого товару або послуги.
В процедурі чарджбеку приймає участь три сторони — банк покупця, банк одержувача, а також платіжна система (далі ПС), за допомогою якої була здійснена транзакція. Схема повернення коштів на картку покупця виглядає наступним чином:

  1. Покупець товару чи послуги звертається до свого банку з проханням повернути гроші за здійснену покупку.
  2. Банк аналізує запит і проводить оцінку можливості повернення грошових коштів за допомогою послуги chargeback.
  3. Якщо повернення можливе — банк надсилає відповідний запит до платіжної системи, а вона — банку одержувача, який проводить перевірку і вирішує, чи дійсно його клієнт має повернути гроші.
  4. Якщо все підтверджується, банк списує необхідну суму коштів з балансу одержувача і за допомогою платіжної системи повертає їх на рахунок покупця.

В яких випадках можна повернути гроші за допомогою chargeback

Ви можете скористатись послугою чарджбек у наступних випадках:

  • ви оплатили товар, але продавець його не відправив;
  • вам надіслали не той товар або товар з браком, при цьому ви здійснили його повернення, але продавець не повернув кошти;
  • оплату за товар чи послугу було списано двічі (задвоєння платежу);
  • при бронюванні готелю вас повідомили, що відміна бронювання безкоштовна, але після його відміни з вас все ж таки списали кошти;
  • при знятті коштів з банкомату з вашого рахунку були списані кошти, але банкомат не видав гроші, або видав не всю суму;
  • продавець відмовив вам у поверненні товару чи навмисно затримує повернення коштів.

Щоб здійснити чарджбек, необхідно заповнити спеціальну заяву, яку можна запросити у свого банку або завантажити на профільних онлайн-ресурсах. Але спочатку необхідно спробувати вирішити спірну ситуацію з продавцем, в іншому випадку банк може просто відхилити ваш запит. Обов’язково зберігайте всі чеки, квитанції та переписки з продавцем, які будуть використовуватись в якості доказової бази і які буде потрібно прикласти до вашої заяви. 

Як повернути помилково перераховані гроші на чужу карту за допомогою послуги чарджбек

Якщо ви випадково переказали гроші на чужу картку, то скористатися послугою чарджбеку не вийде. В такому випадку необхідно звернутися в службу підтримки банку, на картку якого було відправлено кошти, і надати всю наявну інформацію про здійснений переказ (номер картки отримувача, суму, дату і час транзакції). Дізнатися номер банку по номеру картки можна за допомогою одного із спеціалізованих онлайн-сервісів, наприклад https://binlist.net/.

Після отримання вашого запиту, представники банку зв’яжуться з особою, на картку якої були зараховані кошти, щоб підтвердити факт помилкового зарахування коштів і отримати згоду на повернення грошей. Якщо отримувач коштів надасть згоду, тоді банк поверне вам кошти, в іншому випадку повернути кошти буде неможливо.

У яких випадках можуть відмовити в поверненні грошей через чарджбек

Ви не зможете скористатися послугою чарджбек, якщо:

  • з моменту здійснення транзакції пройшло більше 540 днів;
  • платіж був здійснений за допомогою p2p або прямого грошового переказу;
  • гроші були переказані через системи SWIFT, SEPA і т.п.;
  • заява на чарджбек заповнена некоректно;
  • оплата здійснювалась з використанням фізичної карти (за допомогою чіпа або магнітної стрічки);
  • покупець самостійно передав реквізити картки разом із захисним кодом третім особам.

Щоб уберегти себе від неприємних ситуацій, рекомендується здійснювати покупки товарів та послуг виключно у перевірених продавців і ні в якому разі не розголошувати конфіденційні дані своєї картки третім особам. А якщо вам потрібен онлайн кредит чи кредитна картка, ви завжди можете оформити їх через наш сайт.